Milyen a jó főnök? Hogyan válhatsz jó főnökké? – Avagy a jó főnökök 10 jellemzője

0

Nem mindenki van tisztában azzal, hogy mégis hogyan válhatna igazán nagyszerű főnökké. A legtöbb beosztott viszont könnyedén tud sztorikat mesélni arról, hogy milyen a rossz főnök.

Szinte horrorba illő történeteket is hallhatunk főnökökről, akik más emberek előtt szidják az alkalmazottaikat, üvöltöznek a munkásaikkal vagy éppen dühkitörésekkel vezetik le rajtuk a feszültségüket.

Ez a fajta viselkedés negatív hatással van a munka hatékonyságára (főleg akkor, amikor a főnök nem látja), valamint rontja a munkamorált.
Ha alacsonyabb a munkamorál, az alkalmazottaknak csökken az elkötelezettségérzete, ami hozzájárul a fokozott stresszhez. Egy olyan munkahelyen, ahol az alkalmazottak arra kényszerülnek, hogy egy rossz főnökkel kell valahogyan együttműködniük, egy mindkét fél számára teljes mértékben káros irányba mozdul el a helyzet. A dolgozó ilyen esetben már nem “mi”-ként gondol a munkahelyére, hanem “ők”-ként.

Ez az ellenséges környezet nemcsak csökkenti az alkalmazottak produktivitását, hanem egyúttal nehezen kezelhetővé is teszi őket.

Életünk egyharmadát a munkatársainkkal vagy beosztottjainkkal töltjük, éppen ezért érdemes kialakítani egy olyan környezetet, amely ösztönzően hat, örömmé teszi a munkát, és ezáltal támogatja az eredményeségget.

Nem mindenki van tisztában azzal, hogy mint főnök, milyennek kellene lennie, de a jó hír az, hogy vannak olyan sikeres vezetők, akik már megfejtették azt a titkot, hogy mit kell tenni egy jó főnöknek az alkalmazottak ösztönzése és motiválása érdekében. Vágjunk is bele és lássuk, mi tesz egy főnököt nagyszerűvé?

A nagyszerű főnökök 10 ismertetőjegye

 

  1. Egyértelműen közöld a célokat

Így az alkalmazottak, amikor munkához látnak, tudják, hogy mit miért kell tenniük és jó munkát végeznek.

Azok a főnökök, akik egyértelmű képet adnak a szervezetről és megértetik a beosztottjaikkal, hogy mit és miért kell tenniük, elősegítik a munkavállalók nagyobb elköteleződését.

Ez segít abban, hogy az alkalmazottakból résztvevők legyenek, azaz akik érintettnek érzik magunkat az ismertetett célok elérésében és ez kelti fel az érdeklődésüket abban, hogy hogyan segíthetnek elérni az adott szervezet céljait.

2. Kapcsold össze a céljaidat a mindennapi feladatokkal

Egy igazán nagyszerű főnök arra is rámutat, hogy a beosztott feladatai miként támogathatják azt, amit a szervezet próbál elérni.

Ezt úgy érheted el, hogy világos útmutatást adsz abban, amit a munkavállaló naponta végez, és rávilágítasz arra, hogy mindaz, amit nap mint nap tesz, miként támogatja a szervezet küldetését.

Ezt úgy valósíthatod meg, hogy valóban olyan intelligens célokat fogalmazol meg és írsz le, amelyek támogatják a szervezet céljait s amik összhangban állnak az üzleti stratégiával.

3. Egyértelmű teljesítmény-elvárások felállítása

A kutatások arra mutattak rá, hogy mindazoknál az alkalmazottaknál, akik számára nem egyértelmű, hogy mit várnak el tőlük, megnövekedett stresszszintet tapasztalnak.

Legyenek egyértelműek az elvárásaid azáltal, hogy az alkalmazottjaid számára konkrét munkaköri leírást adsz meg, amely pontosan meghatározza az összes elvárt feladatot és amely tartalmazza az alkalmazott munkájának céljait.

A munkavállaló felügyelőjének meg kell tárgyalnia és tisztáznia kell ezeket az elvárásokat egy személyes, négyszemközt lezajló elbeszélgetés során is.

Ahogy a prioritások megváltoznak, tájékoztasd az alkalmazottjaidat a friss elvárásokkal kapcsolatosan is, hogy a munkavállalók folyamatosan megértsék szerepüket, munkakörüket és az ezzel járó munkaköri felelősségüket.

4. Következetes útmutatás és visszajelzés biztosítása

Az alkalmazottaknak állandó visszajelzést kell kapniuk arról, hogy mennyire felelnek meg az elvárásoknak.

Segíts nekik megérteni, mikor végeznek jó munkát, és tudasd velük, amikor nem az elvárásoknak megfelelően teljesítenek.

Ezt úgy is elérheted, hogy a beosztottjaid számára rendszeresen útmutatást adsz. Tehát ha látsz valamit, amit helyesen csinálnak, említsd meg. Ha viszont valami olyasmit látsz, amin változtatniuk kell, szintén tedd szóvá, amint tudomást szerzel az adott dologról.

Az alkalmazottak gyakran nem veszik észre, ha nem felelnek meg a követelményeknek. (Hiszen ha ezt maguktól felismernék, nyilván változtatnának is rajta.) Éppen ezért a cégvezető felelőssége, hogy útmutatást adjon és fejlessze az alkalmazottjait.

A főnök felelős azért, hogy elmondja nekik, ha nem tartják be az ügyfélszolgálati előírásokat.

Például, ha egy cégvezető meghallja, amit az alkalmazott a telefonon durván beszél egy ügyféllel, szembesítenie kell a problémával és útmutatást kell adnia abban, hogy hogyan kell helyesen kommunikálni a klienssel.

Ha ezt a cégvezető elmulasztja, az ügyfelekben a későbbiek során további rossz élmények maradnak, ráadásul az alkalmazottban talán sohasem fog felmerülni, hogy nem megfelelő a modora.

 

5. Fordíts figyelmet az alkalmazottjaidra úgy is, mint emberekre

Az alkalmazottak azt szeretnék érezni, hogy emberként fordítanak gondot rájuk és emberi módon bánnak velük.

Egy igazán nagyszerű főnök időt fordít arra is, hogy érdeklődést mutasson az alkalmazottjai személyes hogylétével kapcsolatban és az iránt, hogy mi az, amivel szívesen töltik az idejüket a munkahelyen kívül.

Az alkalmazottak ilyenkor úgy érzik, hogy a főnök értékeli és személyesen is megbecsüli őket, amikor érdeklődést mutat a hobbijuk, családjuk vagy egyéb számukra értékes és érdekelt dolgok iránt.

Ha szeretnéd látni, hogy milyen az, amikor egy alkalmazottadat teljesen felvillanyozod, egyszerűen csak érdeklődj a gyerekeiről!

 

6. Oszd meg a személyes tapasztalataidat

Az a főnök, aki vállalja, hogy megosztja beosztottjaival a személyes tapasztalatait, egyben a sebezhetőséget is vállalja, hiszen személyes információkat árul el magáról, ugyanakkor éppen ezzel segítheti elő, hogy az alkalmazottak meglássák és értékeljék vezetőjük emberi oldalát.

Amikor egy főnök megosztja a valós élet béli küzdelmeit és azt, hogy hogyan dolgozza fel ezeket a problémákat, azzal nemcsak emberközelibbé teszi a főnök-beosztott kapcsolatot, de tanító és útmutató példaként is szolgálhat az alkalmazottak számára.

Például, ha egy főnök megosztja a szomszéddal felmerült konfliktusát és hogy hogyan oldotta meg a konfliktushelyzetet, az adott példa további útmutatásbeli lehetőségként szolgálhat s egyúttal betekintést engedhet a főnök személyes életébe is.

 

7. Könnyíts a munkán egy kis szórakozással

Volt egy főnököm, aki egyszer ezt mondta: „ha nem tudod jól érezni magad a munkahelyen, nem a számodra megfelelő munkát végzed.”

Abban az időben nem igazán értettem, hogy mit jelent ez, de mostanra már nagyon is sokat jelent nekem ez a mondat.

Függetlenül attól, hogy egy gyárban a futószalagnál dolgozol, vendégeket köszöntesz a recepción, vagy hamburgereket szolgálsz fel egy gyorsétteremben, minden munkakörnyezet lehetőséget nyújt arra, hogy szórakoztató és produktív munkahely legyen.

A munkaidőbe időnként belekalkulált rövid szórakoztató tevékenységek, rendezvények és egy-egy szervezett játékidő mind-mind olyan alkalmak lehetnek a dolgozók számára, amire örömmel várhatnak.

Az olyan egyszerű dolgok, mint a „kék farmer péntek” vagy az ebédidőben játszott videojáték-mérkőzések nemcsak szórakoztatóak lehetnek, hanem nagyszerű csapatépítő gyakorlatként is szolgálnak.

 

8. Építs csapatot! – avagy a jó team munka megyszervezése

A személyiségek közötti sokszínűségek és a különböző gondolkodásmód béli sémák nehezíthetik a munkaközösség csapatként való együttműködését.

Az igazán jó főnökök viszont jó csapatvezetői képességekkel is rendelkeznek, ami elősegíti a jó csapatépítés.

Egy igazán nagyszerű főnök tudja, hogyan kell összefogni a csoportot vagy csoportokat, és elérni, hogy mindannyian egységesen, ugyanabba az irányba haladjanak.

 

9. Értékeld az alkalmazottad nézőpontját

Az alkalmazottak a vállalat érdekeiért dolgoznak s ezért az igazán nagyszerű főnökök figyelmet fordítanak a dolgozók véleményére, kíváncsiak a visszajelzéseikre és ki is kérik a véleményüket.

Tudatában vannak annak, hogy gyakran az alkalmazottak visszajelzései jelenthetik a kulcsát a valódi megoldásoknak számos működési problémára nézve.

Amikor az alkalmazottaknak kikérik a véleményét, úgy érzik, hogy számon tartják az álláspontjukat és értékesnek tartják a véleményüket.

 

10. Jutalmazd a jó teljesítményt

Ha a munkavállalók jó munkát végeznek, helyes, ha a munkájukért vagy a munkaköri követelmények meghaladásáért jutalmazzák őket.

Amikor az alkalmazott számára világos, hogy mit várnak el tőle, valamint megkapta a szükséges eszközöket és képzést ahhoz, hogy elvégezze a rá bízott munkát, s ezt követően a jó munkáért cserébe még jutalomban is részesül, jóval elkötelezettebbnek érzi magát az adott munkahelyen és egyúttal abban is, hogy segítsen elérni a vállalat célkitűzéseit.

Az alkalmazottak rendszerint jó munkát akarnak végezni, de olykor éppen a főnök az, aki útját állja a jó teljesítménynek. Ha azonban a vezetők tájékoztatást adnak arról, hogy mik a vállalat céljai s ha elmagyarázzák az alkalmazottnak, hogy miként tud hozzájárulni ahhoz, amit megpróbálnak elérni, továbbá lehetővé teszik a beosztottak számára, hogy részt vegyenek a szervezeti problémák megoldása érdekében tett erőfeszítésekben, azzal a vezetők olyan környezetet teremtenek, amelyre az alkalmazottak büszkék lehetnek és ahol szívesen végzik a munkájukat.

Végül pedig jöjjön a nagy kérdés: És te milyen főnök vagy?[1]

 

Related Blogs

  • Jan 1, 1970
    Hogyan kezeld az állásinterjúval…

    Álláskereső vagy és aggódsz az állásinterjú miatt? Nem vagy egyedül. Az állásinterjúk kemények tudnak lenni, még akkor is, ha már többön is keresztülmentél. Az interjúk..

    0 Tovább
  • Jan 1, 1970
    Tippek állásinterjúra: Legjobb technikák…

    Interjútechnikák, amik hozzásegítenek a muka megszerzéséhez Ha állásinterjúra mégy, még a jelentéktelenebbnek tűnő dolgok is nagyon sokat számítanak. Egy kis hiba is elég ahhoz, hogy..

    0 Tovább
  • Jan 1, 1970
    Legjobb módszerek állástaláláshoz 2019-ben

    Egy átlagember 10-15 alkalommal vált állást pályafutása során. Igen, úgy látszik, véget értek azok az idők, amikor valaki évtizedeken keresztül ugyanannál a cégnél maradt. Sőt,..

    0 Tovább
  • Jan 1, 1970
    Bértárgyalás – avagy: hogyan…

    A bértárgyalás kényes téma lehet még a tapasztaltabb „öregrókák” számára is. Nézzük meg, milyen tanácsokat adnak a szakértők: Tudd, hogy mennyi az az alapösszeg, amit..

    0 Tovább
  • Jan 1, 1970
    Milyen a jó motivációs…

    Szeretnél kitűnni a tömegből és a motivációs levelek unalmas sokaságából? Nézzük meg néhány pontban, hogy mit kell mindenféleképpen elkerülnöd:   Az unalmas sablonokat A nyakatekert..

    0 Tovább
  • Jan 1, 1970
    Milyen a jó önéletrajz…

    Lássuk pontokba szedve, hogy mik a jó önéletrajz ismertetőjegyei napjainkban!   Tartalmi szempontok:   Formai elvárás: áttekinthetőség, oldalszámozás (hogy ne keveredjenek össze vagy el a..

    0 Tovább

Leave us a comment

5 − kettő =